آینده همین حالاست !

آینده همین حالاست !

My Creator Created Me For Create
آینده همین حالاست !

آینده همین حالاست !

My Creator Created Me For Create

شاید لرزیدن ما هم نزدیک باشد !

به تمام هموطنان عزیز تبریزی که طعمه خشم طبیعت شده اند از ته دل تسلیت عرض میکنم و از خداوند بزرگ برایتان صبر میطلبم ...



گسل اصلی و جوان زاگرس فعال است و ما خانه هایمان را روی زاگرس ساخته ایم ...!


هر وقت زمین لرزه شدیدی در کشور رخ می دهد ، می توان حدس زد که گسل اصلی زاگرس فعال است . درست مانند یک فشارسنج که فشار وارده از طرف صفحه ی عربستان و هند بر فلات ایران را نشان می دهد . گسل اصلی زاگرس حدود 700 کیلومتر طول دارد . فشار صفحه ی عربستان به ایران باعث چین خوردگی های متعددی شده است . چین خوردگی های زاگرس از شمال غرب به جنوب ایران تا قله ی گنو در شمال بندر عباس امتداد دارد . این فشارها همچنین باعث شکل گیری خلیج فارس از یک طرف ، و قله های بلند تا ارتفاع 4800 متر ( دنا ، اشترانکوه و … ) و دره های عمیق و رودخانه های پرآب کارون ، کرخه ، دز و دشت های حاصلخیز در استان خوزستان و دیگر مناطق دامنه های زاگرس شده است .

اگر می خواهید به طور تقریبی نشانی از دو سر گسل اصلی زاگرس ببینید ، نقشه ی ایران در نگاه کنید . از تنگه ی هرمز در محل تلاقی خلیج فارس به دریای عمان ( جایی که عمق آب به بیش از صد متر می رسد ) ، خطی فرضی به دریاچه ی زیبای زریوار در مریوان وصل کنید . تمامی نقاط پیرامون این خط زلزله خیز شدید هستند .

گسل اصلی زاگرس در ابتدا و انتهای خود خم می شود و مانع از حرکت مداوم دو سوی گسل در این نواحی می شود . در شمال به سمت غرب خم می شود و در جنوب ( شمال بندر عباس ) به سمت شرق خم می شود .  استان هرمزگان ( دامنه های کوه گنو ) در جنوب و شمال غرب ایران ( تبریز ، قزوین ، بوئین زهرا ، منجیل و … ) چنین وضعی دارند . البته گسل های شرق به غرب که به موازات چین خوردگی های البرز امتداد دارند ، تونل کندوان در محور کرج – چالوس را قطع می کنند و به سوی شمال غرب امتداد می یابند . در این مناطق ، انرژی برای مدتی طولانی ( گاه تا بیش از هزار سال ) در گسل ذخیره می شود و وقتی سنگ ها در اثر فشار و گرما ، تحمل خود را از دست دادند ، به ناگاه مقدار زیادی انرژی در اثر شکستن و خرد شدن ناگهانی سنگ ها آزاد می شود . آن وقت است که زمین لرزه شدید رخ داده است . انتهای مناطق زلزله خیز شمال غرب ایران به مرز ایران و ترکیه ( ماکو و سلماس ) می رسد و تا سرتاسر رشته کوه آرارات امتداد دارد و می رسد به جایی که گسل مسبب زمین لرزه ماه اوت 1999 ازمیت ترکیه 20 هزار نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت بر جای گذاشت . این کمربند لرزه خیز پس از عبور از ترکیه ، شمال آفریقا ( مصر ، الجزایر و مراکش ) و جنوب ایتالیا تا کوه های آلپ در اروپا ادامه می یابد . 


منبع : مجموعه مقالات صدری زاده / Sadrizadeh Papers


برای مطالعه بیشتر :


๑۩۞۩๑ ژئومورفولوژی ๑۩۞۩๑


وبلاگ بزرگ مقالات زمین شناسی



نظرات 1 + ارسال نظر
لیلی سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:17 http://zar2.blogsky.com

سلام مرسی از بازدید و نظرلطف شما
چشم اگه تونستم آسون تر می گیرم ولی شدنی نیست و.....

گویا باید پدر عشق بسوزد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد